ZEISS Progressive Lenses

Bedre syn i dårlig lys

ZEISS DriveSafe

ZEISS Progressive Lenses

Redusert blending om kvelden og natten

ZEISS DriveSafe

ZEISS Progressive Lenses

Avslappet kjøring for de over førti; optimaliserte synssoner for raskere fokus

ZEISS DriveSafe

ZEISS Progressive Lenses

Når reaksjonene dine er like skarpe som synet.

ZEISS DriveSafe Lenses for sikker og pålitelig bilkjøring.

Brilleglassene for mer avslappet bilkjøring

Hvordan Zeiss brilleglass kan gjøre bilkjøringen mindre stressende og tryggere.

Bilkjøring – mange mennesker bare elsker det, men for de fleste av oss er det en nødvendighet eller noe som gir oss mer frihet. Studier har derimot vist at mange føler seg usikre, anspente og stressede når de kjører – spesielt i dårlig sikt, som i regn eller tåke og ved daggry eller i skumringen. God sikt er et absolutt must når man kjører, på grunn av sikkerhet og ulykkesforebygging. Hvis sikten er dårlig, blir vi raskere trøtte og reagerer saktere. Men hva trenger egentlig en bilfører for å få godt syn? Hvilke krav må kjørebriller møte i dag? ZEISS har undersøkt dette temaet i detalj. 

Nøyaktig hvor viktig er godt syn for kjøring? Når kan det oppstå synsproblemer?

1. Synsproblemer kan oppstå i dårlig vær, ved daggry, i skumring og om natten.

Dette kalles noen ganger «nattblindhet», en tilstand som tvinger mange til rett og slett å unngå bilkjøring i dårlig lys eller om natten. Grunnen til dette er at kjøring i mørket, i skumringen eller under dårlige lysforhold – som for eksempel regn, tåke eller snø – stiller helt andre krav til øynene våre. Pupillene våre er utvidet, noe som resulterer i mindre fokusert syn enn vi har med sammentrukne pupiller i dagslys. En vanlig konsekvens av dette er at bilførerne blir mindre i stand til å bedømme avstander, og dette gjør at de føler seg usikre og stressede.

Dette betyr at vi trenger kjørebriller med glass som hjelper oss med å vurdere avstander bedre under dårlige lysforhold.

Loading the player...

2. Synsproblemer forårsaket av blending

I trafikken synes mange at blendingen fra møtende kjøretøy, gatebelysning eller gjenskinn er ekstremt irriterende. Dette gjelder særlig ved kjøring om kvelden og natten, når pupillene våre er utvidet. Både markedsundersøkelser og vitenskapelig dokumentasjon viser at opplevd blending i trafikken er forbundet med moderne lysteknologi for biler, spesielt LED- og Xenon HID-lyskilder. Alt dette gjør det desto viktigere å ha riktig beskyttelse mot blending, slik at bilkjøringen blir mer komfortabel og tryggere. ZEISS har undersøkt hvordan sjåfører reagerer på ulike typer blending, og hvordan brilleglassbelegg kan bøte på problemene.

Loading the player...

3. Synsproblemer på grunn av raske, hyppige øyebevegelser

Målinger utført av FKFS* Institute på vegne av ZEISS viste at vi ser langt framover på veien under gjennomsnitt 97 % av den totale kjøretiden. Dette er et svært høyt tall! Men øynene våre har også andre oppgaver: De må bevege seg raskt og stadig skifte mellom å se langt frem på veien og ned på dashbordet eller i bakspeilet og sidespeilene. Dette er vanligvis ikke noe problem for unge bilførere, men fra 35-40 år og oppover sliter øynene mer og mer med å tilpasse seg forskjellige avstander så raskt som de kunne i yngre år. Vi trenger da spesielle brilleglass, f.eks. progressive glass, for å overvinne denne hindringen. Ved bilkjøring må de progressive glassene ha en sone på mellomavstand og avstand som er relativt stor, slik at vi kan fokusere raskt når blikket flyttes mellom veien foran og dashbordet med minimal hodebevegelse. ZEISS har utført en detaljert analyse* av hvordan øynene våre oppfører seg når vi kjører.

Ett par briller til alt!

72 %** av brillebrukerne ønsker å ha briller som gir dem optimalt syn om kvelden, men de ønsker også å kunne bruke dem på dagtid!

Tre ønsker – ett par briller: ZEISS DriveSafe Lenses

ZEISS har tatt hensyn til alle de ovennevnte aspektene i de nye brilleglassene ZEISS DriveSafe Lenses. De har nå laget brilleglass som er egnet til heldagsbruk av de som kjører ofte og som fram til nå har opplevd et betydelig ubehag på grunn av dårlig syn. Og selvfølgelig også for alle som rett og slett ønsker å gjøre bilkjøring til en mer behagelig opplevelse.

Loading the player...

Løsningene fra ZEISS DriveSafe

Løsning 1:

Luminance Design® Technology fra ZEISS

ZEISS DriveSafe Lenses har en optimalisert brilleglassdesign som tar hensyn til størrelsen på pupillene våre i dårlig lys. Det er to ulike design for énstyrkeglass og progressive. Resultatet er et mer avslappet og bedre syn ved kjøring i dårlig lys.

Løsning 2:

DuraVision® DriveSafe-belegg fra ZEISS

I DriveSafe har ZEISS brukt et spesielt nytt belegg som tar hensyn til de mange ulike situasjonene som kan oppstå under kjøring når synet vårt blir blendet. Dette gir samme hardhet og rengjøringsegenskaper som DuraVision® Premium-belegg, men har en annen type antireflekterende belegg. DuraVision® DriveSafe-belegget fra ZEISS reflekterer bølgelengder delvis i den synlige høyenergidelen av spekteret til blått lys, blant annet i området rundt 450 nm. DuraVision® DriveSafe-belegget fra ZEISS reduserer derfor ubehagelig blending med opptil 64%* sammenlignet med premium AR-belegg.

*Med DuraVision DriveSafe rapporterte 64 % færre testførere problemer med blending med det nye belegget enn med noen andre premium AR-belegg.

Løsning 3:

ZEISS DriveSafe-design for progressive glass

ZEISS har en spesialdesign som gjør bilkjøring med progressive glass mer komfortabelt og trygt. De optimaliserte synssonene gjør det lettere for øynene å fokusere når man flytter blikket mellom veien foran, dashbordet, bakspeilet og sidespeilene. Det blir færre horisontale bevegelser av hodet. Samtidig er nærsonen utformet slik at brillene kan brukes hele dagen – også til lesing.

Kort sagt: ZEISS DriveSafe Lenses er en ideell synsløsning for bruk hele dagen, ikke bare til bilkjøring – enten man er på jobb, ser på TV eller koser seg med en hobby.

  • Sterkt lys = fotopisk syn med liten pupill: Stor dybdeskarphet, avslappet romoppfatning
    Sterkt lys = fotopisk syn med liten pupill: Stor dybdeskarphet, avslappet romoppfatning
  • Komplett mørke (ikke noe lys) = skotopisk syn med stor pupill: Lite dybdefokus
    Komplett mørke (ikke noe lys) = skotopisk syn med stor pupill: Lite dybdefokus
  • Lite lys = mesopisk syn med varierende pupillestørrelse: Utfordrende forhold på grunn av variasjoner i dybdefokus
    Lite lys = mesopisk syn med varierende pupillestørrelse: Utfordrende forhold på grunn av variasjoner i dybdefokus
Redusert lysindusert irritasjon, som blending og gjenskinn

Redusert lysindusert irritasjon, som blending og gjenskinn

Inntil 43 % større synssone** på mellomavstander, slik at man lettere kan fokusere når man flytter blikket mellom dashbordet og speilene. Og inntil 14 % bedre synssone** på avstand for å få bredere oversikt over veien.

Inntil 43 % større synssone** på mellomavstander, slik at man lettere kan fokusere når man flytter blikket mellom dashbordet og speilene. Og inntil 14 % bedre synssone** på avstand for å få bredere oversikt over veien.

Dette sier brillebrukerne våre:

Loading the player...

ZEISS DriveSafe Lenses "... er utrolig behagelige ved bilkjøring."

Margarida Llaberia, kunde

Leter du etter nærmeste ZEISS-optiker?

* Kilde: FKFS Research Institute of Automotive Engineering and Vehicle Engines Stuttgart er en uavhengig stiftelse tilknyttet Universitetet i Stuttgart. FKFS ble grunnlagt i 1930 og har blitt en av de største og ledende forskningsinstitusjonene innenfor området bilteknikk.
De betjener flere store bilprodusenter og -leverandører.

** Kilde: Intern brukerstudie med 60 CZV-ansatte i Tyskland i 2013; ekstern forbrukertest med 70 optikere og forbrukere i Spania i 2014

Vi bruker informasjonskapsler på denne nettsiden. Informasjonskapsler er små tekstfiler som nettstedet lagrer på din datamaskin. Informasjonskapsler er svært utbredt og hjelper å optimalisere fremstillingen av og forbedre nettsider. Ved å bruke våre sider samtykker du i dette. mer