Hemmeligheten bak det perfekte designet av brilleglass

Mye erfaring, matematikk og spesifikk kunnskap om behovene til brillebrukeren er nødvendig for å komme opp med en skreddersydd løsning

Hva tror du? Hvilket produkt har mer optisk «knowhow» – brilleglass eller en moderne, høy ytelses kameralinse som innholder fem individuelle optiske elementer? Kameralinsen er nok svaret som de fleste kommer med umiddelbart. Hva slags optiske egenskaper kan tynne, vanlige plast glass liksom tilby? Hemmeligheten som ligger gjemt i brilleglassene er designet. En kameralinse har symmetrisk optikk, og lages med samme form igjen og igjen. Det er et sjeldent unntak når det gjelder brilleglass, der asymmetri er regelen. Linseformen er mye mer kompleks, og unik for hver enkelt linse. Ytelsen til brilleglass er resultatet av mange forskjellige optiske overflater, med utrolig kompleksitet. Hvorfor det? Det var spørsmålet som BEDRE SYN stilte til Gerhard Kelch, kvalifisert matematiker og sjef for optisk design hos ZEISS Vision Care.

BEDRE SYN: Herr Kelch, opthalmiske eksperter streber alltid etter å utvikle bedre og bedre linsedesign. Hvorfor er dette temaet så viktig? Hvordan gagner alt dette meg som brillebruker?

Hemmeligheten bak det perfekte designet av brilleglass

Gerhard Kelch, kvalifisert matematiker og sjef for optisk design hos ZEISS Vision Care

Gerhard Kelch: Hovedoppgaven til brilleglass er å rette opp synsfeil – nærsynthet eller langsynthet, for eksempel. De kan også rette opp andre synsfeil, som astigmatisme eller en tilstand som ekspertene kaller presbyopi, noe som er økende vansker med å fokusere på korte avstander ettersom vi blir eldre. Minimumskravet som skal møtes av linsen er at øyet kan se klart igjen når det ser «rett frem». Det betyr ikke nødvendigvis at vi kan se like godt som de som har perfekt syn. Dette er en utfordring som vi har jobbet med hos ZEISS i mer enn hundre år. Målet vårt er å gi brillebrukere klart, naturlig syn i alle retninger, ikke bare rett frem.

 

Øynene våre beveger seg bak linsene våre. Og bevegelsen av øynene våre varierer fra person til person, og hver innfatning sitter forskjellig på ansiktene, med forskjellig vinkel, for eksempel. Og det er her designet til moderne brilleglass kommer inn.

 

En moderne linse tar med alt dette i beregningen, takket være individualisert design. Et spesialtilpasset glass har forskjellig optiskstyrke mot toppen eller til sidene i glasset, enn hva det har rett frem. Derfor må designet optimaliseres på en slik måte at best mulig korrigering er oppnådd både på toppen og mot sidene av glasset. Alt dette må tilpasses behovene til brukeren, og til passformen og designet til innfatningen.

 

BEDRE SYN: Er det måten glassene produseres på som er hemmeligheten bak det hele?

 

Gerhard Kelch: Vel, vi her hos ZEISS investerer mye penger i pågående forbedringer i designet av glassene våre, og i å tilpasse dem til den endrede livsstilen til brillebrukere. Mange års erfaring innen optikk, og ikke bare innen brilleglass, gir oss et perfekt grunnlag for arbeidet vårt. Produktene våre dekker hele prosessen fra den første synsundersøkelsen med målesystemene våre, til produksjon av og belegg til linsene våre. Den store majoriteten av systemene vi bruker er produkter, instrumenter, teknikker og programvare som vi har utviklet selv. Vi setter sammen alle stegene i prosessen presist og nøyaktig til hverandre. ZEISS overlater absolutt ikke noe til tilfeldighetene. Det er bare testede og velprøvde produkter som når markedet.

 

Hvis vi utvikler et nytt glass – det siste produktet vårt, ZEISS Digital Lenses for eksempel, begynner vi med å analysere nøyaktig hva det nye designet skal oppnå. Vi har brukertester på veldig tidlige stadier. Hva godt gjør det, til syvende og sist, med det mest sofistikerte designet, hvis det er ubrukelig i dagliglivet?

 

BEDRE SYN: Hvordan velger du ut brukere for tester som det?

 

Gerhard Kelch: Det avhenger av produktet, selvsagt. For progressive linser må vi velge ut brukere som er over 40 og som allerede opplever sine første vanskeligheter med å fokusere på nære avstander, eller som allerede har progressive brilleglass. Ellers velger vi et typisk og representativt utvalg av personer, for eksempel med høye og lave styrker i glassene, forskjellig alder og kjønn og med forskjellige ansiktsformer. Siden vi arbeider over hele verden, finnes det forskjellige regionspesifikke trekk som må tas hensyn til, f.eks. ansiktsform, øyeposisjon og forskjellig smak når det gjelder å velge seg ut briller. Alt dette må tas med i de første designvurderingene. En testet, standardisert prosedyre med spørreskjemaer hjelper oss med å optimalisere designene, og velge mellom forskjellige versjoner av produktet. Jo mer vi vet om brukeren, jo bedre vil glassene bli til slutt! Det er unødvendig å nevne at vi også trenger den beste programvaren for optisk design, og den utvikler vi selv og forbedrer med ny data hele tiden.

 

BEDRE SYN: Men det finnes også brilleglass som er optimalisert for hver enkelt bruker. Hvordan virker dette?

 

Gerhard Kelch: Før i tiden var det bare mulig å designe brilleglass med sfæriske eller toroidale overflater. I dag kan vi designe asfæriske og atoroidale overflater, og bygge dem inn i glassene på mange forskjellige måter. Helt frem til friforms-teknologien som gjør det mulig med alle slags typer individualisering. Det er interessant ikke bare for progressive, men også for enstyrke glass. Ett eksempel: nå kan vi lage moderne sportsbriller med innfatninger som følger ansiktets kurve på en slik måte at brukeren ikke opplever uklarhet i kantene. Kraftig datateknologi gjør det mulig for oss å designe individualiserte glass med ekstrem presisjon på bakgrunn av dataene som vi får fra optikeren din – på bare noen sekunder. På 80-tallet tok det en hel natt å designe en friform glass overflate.

 

I dag beregner vi 12 000 individualiserte, progressive overflater hver eneste dag i fabrikken i Aalen i Tyskland.

 

BEDRE SYN: Det må involvere enorme mengder data.

 

Gerhard Kelch: Korrekt. Måledataene som vi mottar for individuelle brillebrukere – sikkerheten til informasjonen er garantert hele veien, selvsagt – er essensielle for produksjonen av hvert enkelt brilleglass. Se for deg at et glass kommer bort under transport, eller blir ødelagt under bruk. Da har vi dataene for brukeren klare, og kan produsere nye glass med en gang. Dataene hjelper oss også med å forutse nye trender, for eksempel innen innfatninger, og bygge dem inn i designene våre og i brukerprøvene. De siste tre årene har vist oss at det finnes en trend mot større innfatninger, for eksempel. Denne motetrenden påvirker designene våre også: glassene sitter veldig forskjellig foran øynene i større rammer. Optikken må tilpasses etter det.

 

BEDRE SYN: Et siste spørsmål: Hva vil du som matematiker anbefale til alle brillebrukere?

 

Gerhard Kelch: Jeg tror fullt og helt at klart, komfortabelt syn er så essensielt i dagliglivet vårt at det burde tas på mer alvor. I dag lar utmerket teknologi oss lage løsninger som gir det aller beste i visuell komfort. Så jeg anbefaler alle å få synet sjekket regelmessig, av en optiker. Dårlig syn kan forårsake hodepine, for eksempel. Riktige glass kan være løsningen.

Vi bruker informasjonskapsler på denne nettsiden. Informasjonskapsler er små tekstfiler som nettstedet lagrer på din datamaskin. Informasjonskapsler er svært utbredt og hjelper å optimalisere fremstillingen av og forbedre nettsider. Ved å bruke våre sider samtykker du i dette. mer