Back To Top
ZEISS Progressive Lenses

Søk etter Relaxed Vision Centre og i.Scription Partnere

Kategori

Blått lys: fordeler og ulemper

Hvor mye blått lys trenger vi? Og hvordan og når bør vi beskytte oss for det?

Det pågår en heftig debatt angående de gunstige og de skadelige effektene av blått lys. På den ene siden kan blått lys være et hjelpsomt verktøy for å sloss mot vinterdepresjon og søvnløshet. På den andre siden kan blått lys forårsake permanente skader på menneskeøyet. Så hva er greia med blått lys? Og hva har forandret seg ved det kunstige lyset vi opplever hver dag? Hvorfor trenger kroppen vår de biologiske virkningene av denne bølgelengden? Og hvordan og når bør vi beskytte oss selv for de potensielt skadelige virkningene av blått lys? Les videre for å finne ut mer om fordelene og ulempene ved blått lys.  

Det synlige spekteret

Lyset som når og treffer menneskeøyet er delt inn i synlig lys, omfatter bølgelengder fra rundt 390 til 780 nm, og det ikke-synlige spekteret, som omfatter ultrafiolett stråling (UV-lys) og infrarød stråling (IR-lys).

Eksperter har lenge visst at UV-lys potensielt kan forårsake skade på biologisk vev, slik som huden og øynene våre, og vanligvis bruker folk egnede midler for solbeskyttelse for å ta stilling dette problemet. Likevel har blå-fiolett lys potensialet til å forårsake skade, spesielt på øynene våre. Blå-fiolett lys har kanskje mindre energi enn ultrafiolett lys, men i motsetning til UV-lys - hvor mesteparten absorberes av fremste del av øyet – når det blå lyset så langt inn som til netthinnen.

Lyskomponenten i den blå-fiolette delen av spekteret mellom 390 og 500 nm er kjent som høy-energisk synlig (HEV) lys. Bølgelengder mellom 390 og 440 nm sees på som spesielt kritiske, og blir regnet som en av mulige grunner til fotokeratitt, som innebærer skade på netthinnen grunnet høy-energisk innfallslys.

Gunstige sider ved blått lys

Vitenskapelige studier viser at lys har en biologisk effekt på kroppen vår, blant annet hjelper det å regulere hormonbalansen vår. Melatonin hormonet spiller en viktig rolle i reguleringen av søvn-våken syklusen vår, og lys-energien vi trenger til denne prosessen absorberes i stor grad igjennom øynene våre. En annen nøkkelfaktor i denne prosessen er et lysabsorberende pigment i øyet som heter melanopsin, som har vist seg å være mest aktivt i den delen av det synlige spekteret med kort bølgelengde. Det betyr at det blå lyset som når netthinnen vår også spiller en rolle i å sørge for vår psykologiske velvære, og det er derfor lysterapi anvendes med vellykket resultat for å behandle vinterdepresjon og søvnløshet.

UV-lys er også involvert i vitaminproduksjonen, noe som betyr at lysstimulasjon har en viktig effekt på stoffskiftet vårt. Med andre ord: kroppene våre trenger blått lys.

For å bruke et konkret eksempel, så er mange velkjent med begrepet alderrelatert søvnløshet, som viser til det faktum at eldre mennesker ser ut til å trenge mindre søvn. Lyset som når menneskeøyet ser ut til å spille en viktig rolle i dette fenomenet. Grå stær, som eldre mennesker typisk lider av, forhindrer noe av det blå lyset fra å nå netthinnen – og de intraokulære linsene som brukes for å behandle pasienter med grå stær har også en blokkerende effekt på blått lys. Dette kan forårsake forstyrrelser i døgnrytmen for disse, for det meste eldre, individene og forandrer på mengden søvn de trenger.

Men som i så mange andre situasjoner, så gjelder «alt med måte».

Skadelige virkninger av blått lys

For mye lys av det ultrafiolette og blå-fiolette slaget kan skade menneskeøyet. I tillegg til å føre til smertefulle betennelser i slimhinnemembranen og i hornhinnen, kan det også forårsake skade på øyets linse (f.eks. grå stær) og spesielt på netthinnen (makuladegenerasjon).

Det er derfor det er så viktig å bruke solbriller med 100 % UV-beskyttelse i sterkt sollys, særlig i situasjoner med mye blending, som ved vann eller på snøete løyper i fjellet.

 

Den moderne verden: lyskilder med stor andel blått lys

Fra LED og Xenon-lys til sparepærer og elektromagnetisk stråling fra skjermer, alle de «nye lyskildene» som er designet til å gjøre livene våre enklere og bedre inneholder en større andel blått lys enn de gamle, tradisjonelle lyspærene. Den spektrale sammensetningen av lyset er annerledes, noe som betyr at vi blir utsatt for betraktelig mer blått lys enn før. Kan det være at dette har en ugunstig effekt på øyesynet vårt?

Så langt har ingen studier blitt utført for å finne svar på spørsmål som hvorvidt bruken av PC-skjermer eller det å stirre på disse nye lyskildene over lengre perioder kan skade netthinnen. Men det er viktig å huskeat å tilbringe en time ute på en vanlig, overskyet dag utsetter øynene våre for 30 ganger mer blått lys enn når vi tilbringer en time inne foran en skjerm.

 

Klare brilleglass med filter for blått lys

Det er logisk at klare brilleglass ikke trenger UV-beskyttelse dersom vi hovedsakelig bruker de innendørs. Det er imidlertid mulig å få klare briller med et blått lys-filter, slik som DuraVision® Blue Protect. Men hvorfor?

Stråling av blått lys fra lyskilder eller skjermer kan være irriterende eller slitsomt for noen menneskers øyer. Et blåfilter kan gi folk skarpere syn: de ulike bølgelengdene av synlig lys blir brutt på litt forskjellige måter av hornhinnen og linsen, slik at ikke alle treffer det samme fokuspunktet på netthinnen. Noen vil kjenne igjen denne typen fenomen – for eksempel det faktum at det er lettere å se rød klart fra avstand og blå på nært hold, eller måten infografikk med røde, grønne og blå linjer er mer slitsomt å holde i fokus enn linjer som alle er av samme eller lignende farger.

Noen synes at lyskilder med en stor andel blått lys gjør dem mer rastløse om kvelden. Når vi befinner oss i et mørkt rom eller ute i skumringen eller på natten, bytter øynene våre over til en annen syns-modus. I lite lys skifter menneskeøyet over fra følsomhet for grønt lys til det høy-energiske blå spekteret. Det vil si at vi oppfatter blått lys som mer intenst, noe som kan gi følelsen av økt blending. Denne effekten vil være velkjent for sjåfører som har blitt blendet av de sterke lysene fra møtende kjøretøy, særlig de som har moderne Xenon eller LED-lys. Brilleglass med et blått lys-filter kan skape et mer komfortabelt syn i disse situasjonene.

DuraVision® BlueProtect er en overflatebehandling for klare brilleglass, som kan legges på som et tilleggsbelegg. Det tilbyr de samme fordelene som den tradisjonelle DuraVision® Premium-overflatebehandlingen fra ZEISS, inkludert optimal hardhet og et design som er enkelt å rengjøre. BlueProtect inkluderer også et blåfilter som reduserer blått lys fra 390 til 440 nm. Det betyr forbedret synskomfort for alle som ønsker beskyttelse mot blått lys under innendørsaktiviteter, uten å miste de gunstige effektene av blått lys fra 450 til 500 nm! Briller med DuraVision® BlueProtect kan brukes dagen lang, med mindre du velger å bruke solbrillene dine til utendørsaktiviteter eller bruker PhotoFusion® briller, som også gir 100 % UV-beskyttelse.

Hvordan digitale enheter forandrer synet vårt

Nettbrett, smarttelefoner og andre digitale skjermer endrer ikke bare lysspekteret vi utsettes for – de forandrer også vår visuelle atferd. Det er viktig å erkjenne at vi bruker mye mer tid på å se på ting på nært hold enn vi gjorde før. Det er ofte fordi bakgrunnslyset er for lavt. Dette er til og med et problem blant barn: «skole myopi» refererer til den økende tendensen av nærsynthet blant barn i tidlig skolealder.

Dersom vi ikke bruker nok tid på å se utover i det fjerne, får ikke øynene våre mulighet til å slappe av, og vi vil i bunn og grunn «glemme» hvordan man fokuserer raskt mellom ulike avstander. Det forårsaker digital overanstrengelse av øynene. I tillegg blinker vi mindre av natur når vi stirrer på digitale skjermer, noe som fører til at hornhinnen vår sjeldnere fuktes av tårevæske. Dette kan føre til slitne, overanstrengte øyner. I verste fall kan det til og med svekke synet vårt.

Vårt tips: Vi anbefaler å gi øynene dine regelmessige pauser ved og se ut i det fjerne mye oftere – selv om du er midt i arbeid på PC-en, nettbrettet eller smarttelefonen din. Sørg for at øynene dine er utsatt for nok lys, samtidig som du forsikrer deg om at de er tilstrekkelig beskyttet mot usedvanlig mye UV og blå-fiolett lys.
 

Søk etter Relaxed Vision Centre og i.Scription Partnere

Relaterte artikler

Finn hvilke brilleglass som passer best til deg ved hjelp av 5 enkle steg
Brilleglassene for mer avslappet bilkjøring
Hvordan finner jeg de riktige progressive brilleglassene?
Hemmeligheten bak det perfekte designet av brilleglass
Forskjellige resultater på synstesten – hvordan kan dette skje?
 

Vi bruker informasjonskapsler på denne nettsiden. Informasjonskapsler er små tekstfiler som nettstedet lagrer på din datamaskin. Informasjonskapsler er svært utbredt og hjelper å optimalisere fremstillingen av og forbedre nettsider. Ved å bruke våre sider samtykker du i dette. mer

OK