Back To Top

Sorry!

We are sorry, this part of the web page is temporarily not available. Please try again later. Thank you for understanding.

Kategori

Brillene speiler ens personlighet

Valg av briller handler om mer enn rent formelle kriterier - det er også et spørsmål om type

De er ikke bare en synshjelp, men også en stilrekvisitt. Briller gir deg muligheten til å uttrykke din personlighet og fremheve din personlige stil. Men hva sier et par briller om hvilken type man er? Vi ønsket å bore litt dypere i dette, da det er en viktig vurdering for både optikeren og kunden når det gjelder å finne de riktige brillene.

Brillene speiler ens personlighet

Ansiktsformen spiller en viktig rolle ved valg av riktig brille, men det er også andre faktorer som må tas hensyn til. En erfaren optiker vil raskt legge merke til hvilken type brilleinnfatning som er den rette for kundens type og ansiktsform. Dette skyldes at optikeren kjenner de to grunnleggende typene: Først typen som vil ha "ikke-briller" – brilleinnfatninger som går så harmonisk som mulig i ett med ansiktet, og som er så diskrete som mulig. Den andre typen brillebruker er mer opptatt av mote og ser derfor på brillene like mye som en moterekvisitt. Men er dette virkelig de to eneste "kategoriene"? Vi så nærmere på dette og fant noen spennende resultater. I bunn og grunn er det tre distinkte grupper brillebrukere.

Moteriktige brillebrukere

Motekongen
Mote er gøy - den lar deg uttrykke din egen stil. Personer i denne målgruppen har ofte mer enn ett par briller. For dem kan det aldri bli for ekstravagant eller trendy. Alltid siste modell og gjerne fargede brilleglass: alt passer så lenge du liker det og det i tillegg passer til humøret og/eller antrekket. Kreative, utadvendte typer ser på brillene som en pyntegjenstand og en utfyllende rekvisitt for deres personlige look. Alt optikeren trenger å gjøre er å legge frem den mest originale modellen - disse tidsåndens stilsikre representanter foretar valget på egen hånd. Det er tross alt de som er ekspertene når det gjelder mote.

Merkeslaven
Denne typen verdsetter merkevarer og deres design, og det er også slik de velger sine klær. Denne brilletypens tilnærming til valg av briller er primært påvirket av merker. Bare brilleinnfatninger fra de mest prominente designerne i verden får havne på nesene deres. Selvfølgelig må brillene stå i stil med resten av deres fremtoning - antrekket må gli i ett. Tilhengere av designerbriller er også avhengige av gode brilleglass. Til syvende og sist ved de at kvalitet har sin pris, men at den også kan forsvares.

Den profesjonelle bedrageren
Brilleinnfatninger som et moteriktig tilbehør for mennesker som ikke trenger å korrigere synet. Briller uten en korrigerende funksjon selges nå i motebutikker - som en pyntegjenstand for ansiktet. Nerdebriller, 70-talls XXL-briller og briller som minner om John Lennon er alle mote-statements fra kule motefreaks som faktisk ikke trenger synshjelp, men likevel vil ha rekvisitten som en del av sitt look. Ekspertise er påkrevd ved valg av brilleglass; store innfatninger ser imidlertid bare godt ut sammen med tynne plastglass. Dette gjør også at de er langt mer behagelige å ha på nesen. Optikere er også dyktige rådgivere når det gjelder glassets farge.

Praktisk anlagte brilletyper

Den løsningsorienterte typen
Denne typen må først venne seg til å bruke briller. Synstesten viser at de trenger en synshjelp - og det forventes ikke noe annet av brillene. Personen det gjelder, er bare ute etter en ting: å kunne se godt igjen. Optikeren blir så spurt hvilke brilleinnfatninger og -glass som er de rette for den spesifikke typen og synsproblemet. For førstegangs brillebrukere kan det være til stor hjelp hvis brilleinnfatningene og -glassene er så lette som mulige og lette å pusse - dette bidrar til at personen venner seg til dem.

Den reserverte typen
Jeg trenger briller for å se - men ikke alle trenger å se brillene. Dette synes å være denne brilletypens motto. De vil at synshjelpen skal ha så utviskede grenser som mulig, slik de knapt legges merke til. Sterke eksempler på denne typen tolererer kun briller uten innfatning. Meget refraktive brilleglass kan brukes for å skjule synskorreksjonens styrke, da denne typen glass er tynnere enn standardglass med samme styrke. Så selv med en alvorlig ametropi vil ikke brillene dine se ut som de såkalte "colabunn"-brillene når man ser dem fra siden. Mer subtile eksempler på denne brukertypen forblir gjerne trofaste overfor brillene sine i flere år - helt til de på et tidspunkt erstatter dem med nye som ligner påfallende på de gamle.

Kjenneren
"Kun det beste er godt nok for øynene mine". Dette står i forgrunnen når denne typen oppsøker optikeren - de forstår hvor viktig en optimal korreksjon er for synsskarpheten. De er kjent med begreper som bifokale, progressive brilleglass og antirefleksbelegg. Når de velger brilleglass, bryr kvalitetsbevisste forbrukere seg mindre om pris og fokuserer mer på hvordan de nye brillene presterer gitt deres spesielle behov. Innfatningen bør også innfri deres kvalitetsstandard og kan være tidløs så vel som funksjonell.

Aktive brilletyper

Samleren
Denne typen behandler briller som verdifulle objekter man stolt kan vise frem. De samler briller lidenskapelig og ville ha byttet modeller hver dag hvis de kunne. Disse brillejegerne er ikke så opptatt av at brillene skal passe visuelt til ethvert look og ved hver anledning.

De fokuserer mer på sin personlige stil heller enn den siste motetrenden. Denne typen kaster ikke vekk brillene etter en sesong, de er virkelig forelsket i dem. Fra hornbriller til metall og flerfargede innfatninger - hver stil er representert. Da det er svært sannsynlig at de allerede har en basissamling av klassiske modeller, kan optikeren ta seg friheten å heller vise frem det som er nytt innenfor hver kolleksjon. Denne typen er også interessert i fargetoner som matcher brilleinnfatningene, eller også i krumme brilleglass som f.eks. ZEISS Enstyrke Sport.

Allrounderen
Noe for enhver anledning: denne typen liker å være forberedt på enhver situasjon. De trenger derfor briller de alltid kan stole på. Hva brilleinnfatninger angår, betyr det: attraktive, men ikke for prangende; lette, men solide; og selvfølgelig en perfekt passform. Moteriktige bagateller er som regel ikke ønsket. Brilleglassene må være i stand til å kunne mestre alt. Dette betyr at disse brukerne liker å høre om flerstyrkede briller og fargeskiftende brilleglass, da man, hvis man har slike briller, ikke trenger å bytte - uansett om man skal se på langt eller nært hold, og om solen skinner eller ikke. Sporty typer utstyrer i tillegg brillene sine med solide sportsbøyler. Konklusjonen? Synshjelpen tilpasser seg denne brukertypens aktive liv.

Hverdagshelten
Disse menneskene utstråler friskhet og action. De er alltid i bevegelse og tilbringer mye tid med å lete etter brillene sine. Og i dette tilfellet mener vi briller i flertall; denne typen trenger nemlig en lesebrille, en annen for å kunne se på avstand. Men to par briller er ikke nok; disse bedårende virvelvindene trenger å ha en løsning i kjøkkenet til matlaging, en på badet til sminking, ett par i stua for å kunne se på tv og ett for å kunne lese på senga. Man liker i tillegg å se tydelig og skarpt på kontoret og i bilen. Enten har de briller liggende på hver plass, eller de trenger et kjede for å henge de to nødvendige modellene rundt halsen slik at de ikke kan miste dem. For hektiske mennesker er "uknuselige" brilleinnfatninger en nødvendighet, da brillene deres lett kan havne under en haug papirer, sveipes av bordet eller falle ned på gulvet i bilen fra tid til annen.

Relaterte artikler

Perfekt syn for alle som liker vintersport
Liten stilguide med stort perspektiv: Briller og mote – et uslåelig team
Tips for brillekjøpet: Slik finner du riktige briller
Gamle brilleglass i ny innfatning - er det mulig?
Gjør gule glass mennesker lykkeligere?
 

Vi bruker informasjonskapsler på denne nettsiden. Informasjonskapsler er små tekstfiler som nettstedet lagrer på din datamaskin. Informasjonskapsler er svært utbredt og hjelper å optimalisere fremstillingen av og forbedre nettsider. Ved å bruke våre sider samtykker du i dette. mer

OK