Hjelp, trenger barnet mitt briller?

Hvorfor det er så viktig at spedbarn og barn gjennomfører regelmessige synstester.

Akkurat som vi voksne, oppfatter barn omtrent 80% av sine inntrykk visuelt. Et godt, skarpt syn er derfor grunnleggende for barnets utvikling. Hva bør foreldre vite før de oppsøker øyelegen eller optikeren for første gang? BEDRE SYN gir deg noen tips om hvordan du kan finne den perfekte løsningen for små brillebrukere.

Den første synstesten

Hjelp, trenger barnet mitt briller?

Så rart det enn høres ut, det er aldri for tidlig å sjekke barnets øyne. Det er ikke alltid lett å oppdage om et barn har nedsatt syn. Foreldre merker seg vanligvis at barnet har problemer med å gå før de registrerer eventuelle problemer med synet. Spedbarn og småbarn er ikke i stand til å oppdage eller kommunisere sitt svekkede syn. Selv større barn har en begrenset evne til å differensiere mellom skarpt og uklart. Vanligvis merker foreldre det bare hvis barnets synsstyrke er dramatisk redusert med over 60%. Det er derimot slik at jo tidligere en synssvekkelse hos barn og spedbarn korrigeres, desto bedre og mer vellykket vil korrigeringen være. Husk at et binokulært syn bare kan utvikles helt og fullt når bildet på netthinnen er like skarpt på begge øynene. Tilsvarende det å lære å gå og snakke, lærer spedbarn og småbarn å se ved hjelp av konstant trening. Eneste forskjell er at det begynner mye tidligere med synet, da våre små starter med sine visuelle erfaringer første gang de åpner øynene etter fødselen.

 

Derfor bør barn gjennomgå en første synstest i løpet av de første ti dagene etter fødselen. En korrigering av synsproblemet på et tidlig stadium, når øyet ennå ikke er ferdig formet, er mer vellykket enn om det gjøres senere. Og mere til: Bestemte synssvekkelser som ikke kan korrigeres på et senere stadium, kan minimeres eller unngås helt dersom de oppdages og behandles tidlig.

 

Især for tidlig fødte spedbarn har et svekket syn som følge av den forkortede tiden de har hatt til å utvikle seg i livmoren. Derfor bør synsstyrken sjekkes allerede mens babyen ligger i kuvøse. For spedbarn og småbarn utføres undersøkelsen ved hjelp av en objektiv prosedyre kalt skiaskopi. Legen drypper en dråpe atropin inn i barnets øye. Dette utvider pupillen og lammer øyets akkomodasjonsevne (akkomodasjon er øyets evne til å tilpasse seg for å gjøre at gjenstander på ulike avstander fremstår skarpt på netthinnen). Dette gjør at legen kan sette fingeren på potensielle synssvekkelser. Briller, eller også kontaktlinser, kan foreskrives og tilpasses til for tidlig fødte spedbarn, spedbarn og småbarn. Spesielle brilleinnfatninger og brilleglass er nå mulig for selv det minste ansikt; enkelte er til og med skreddersydd av optikeren.

Selv etter alt dette bør foreldrene få synet til barna sjekket regelmessig - ideelt sett én gang i året. Det anbefales også parallelt å observere barnas øyne, samt hvordan synet deres arter seg. Øyelegen bør konsulteres hvis det oppstår endringer, som f.eks. skjeling, hyppig gnidning av øynene, fraværende øyekontakt, grå stær, blunking og, hos barn i skolepliktig alder, behov for å holde bladet for nært ved lesing eller skriving, og feilaktig avskrift fra tavlen.

Velge en øyelege og optiker

På samme måte som valget av barnelege, bør også øyelege og optiker velges nøye ut fra hvordan de behandler små og større barn.

Ta alltid hensyn til hvor barnevennlige legen og optikeren er, og hvor mye erfaring de har i omgang med barn. Det er ingenting som er verre enn det at terapeuten får barnet ditt til å føle seg utilpass eller redd. Briller bør aldri bli "solgt" til barn som noe negativt eller belastende. Vektlegg heller at briller er en flott gjenstand! Briller kan trylle: Du kan plutselig se ting som er bittesmå.

I tillegg til en vennlig og omgjengelig omgang med barn, er selvfølgelig spesialistens ekspertise en avgjørende faktor. Forsikre deg om at de først utfører en barnevennlig, men likevel komplett innledende vurdering (medisinsk historie). På samme måte som med voksne, bør optikeren snakke med deg og barnet ditt spesifikt om de situasjonene hvor synsproblemene vanligvis inntreffer, om de situasjonene hvor barnet vil trenge brillene mest, om hvorvidt barnet er svært aktivt, driver med mye idrett, leser mye (inkludert i sengen om kvelden i tusmørke) ... Jo mer spesifikke du og barnet ditt kan være angående disse aspektene, jo bedre vil det være når synshjelpen skal velges ut og tilpasses.

Optikeren bør fremfor alt være forberedt på å investere både tid og tålmodighet for å kunne rådgi deg og barnet ditt. Hør på hva barnet ønsker når det skal velges ut brilleinnfatninger. Unngå tvang – det optimale er hvis barnet aksepterer brillene og setter dem på seg på egen hånd.

Spør etter mer detaljert informasjon om foredling av brilleglassene som f.eks. et belegg for økt hardhet, eller et antirefleksbelegg. Disse ekstrabeleggene trenger ikke koste all verden, og de kan bidra til at brillene blir mer slitesterke og holder lengder – samt gjøre synsopplevelsen til en mer behagelig opplevelse for barnet ditt. Se etter bruddsikre brilleglass og innfatninger med bøyler og nesebroer som er sikre for barn.

Noen optikere har spesielle abonnementstilbud for barnebriller som du kan dra nytte av: "Brillene som vokser sammen med deg". Disse tilbudene gjør at du kan fortsette å få nye briller når barnet har vokst ut av de gamle – til en fast pris. Dra nytte av etterkjøpstilbudene og -kontrollene som finnes for barnebriller. En profesjonell brillerens eller kontroll for å se om brillene sitter godt, samt eventuelle andre korreksjoner, er svært nyttig, især for aktive barn; dette forlenger også brillenes levetid.

Små visuelle spill for barn

  • 1. Observer nøyaktig!

    Du kan spille dette spillet med flere barn, men det må være minst tre deltagere. Be barna om å kikke på hverandre meget nøye og observere. Etter fem minutter, velger du ut ett barn og ber det forlate rommet. Dekk til et annet barn med et teppe e.l., slik at bare hodet er synlig. Be barnet som ble valgt ut til å forlate rommet, om å komme tilbake, og be det så om å beskrive så nøyaktig som mulig de klærne som befinner seg under tildekkingen. Barnet får ett poeng for hver korrekt beskrivelse. Du kan få barna til å bytte klær eller sette på seg annet tilbehør for de neste rundene av spillet.

  • 2. Jeg ser noe som du ikke ser

    Til dette spillet trenger du et hjemmelaget teleskop; det beste er om du lager dette ved hjelp av to tomme toalettpapirruller. Nesebroen i midten kan for eksempel lages av et stykke papp eller en tom fyrstikkeske.

    Du trenger minst to barn for å spille dette spillet. Plasser flere gjenstander som for eksempel leker, sko eller lignende, i en haug i midten av rommet. Be ett av barna om å holde "teleskopet" foran øynene og kikke på haugen med gjenstander. Barnet begynner så å beskrive en av gjenstandene. Det første barnet som klarer å gjette hvilken gjenstand det er, vinner denne runden og overtar "teleskopet" i neste runde.

  • 3. Spagetti

    Du trenger 10 lange tråder (f.eks. forskjellige typer ullgarn eller gavebånd). Sørg for at to av trådene har samme farge. Aller først får du barna til å hjelpe deg med å blande trådene godt. Så får du ett av barna til å plukke ut de to trådene i spagettihaugen som har samme farge.

Vi bruker informasjonskapsler på denne nettsiden. Informasjonskapsler er små tekstfiler som nettstedet lagrer på din datamaskin. Informasjonskapsler er svært utbredt og hjelper å optimalisere fremstillingen av og forbedre nettsider. Ved å bruke våre sider samtykker du i dette. mer