Back To Top

Søk etter Relaxed Vision Centre og i.Scription Partnere

Kategori

Oppbyggingen av en solbrille: Pilotbrillen FRANZ fra Mykita

Alt du vil vite om solbriller - men ikke våger å spørre om.

De er lett å kjenne igjen og kjendisenes favorittsmykke. Men hva er historien bak FRANZ? Ta en titt bak fasaden til MYKITA, produsenten av kultsolbrillene.

Du har kanskje allerede sett FRANZ i et og annet moteblad, på filmstjerner eller moteblogger. Designet av den tyske avantgarde motedesigneren Bernard Willhelm sammen med brillemerket MYKITA. FRANZ er pilotbriller som er overraskende lette, til tross for at de er laget i metall. Her kan du lære mer om MYKITAs` spesielle solbriller.

MYKITA & Bernhard Willhelm

Kjent for sin bruk at sterke farger og ungdommelig stil – vi snakker om den tyske designeren Bernard Wilhelm som også liker å flytte grenser for hva som er lov, og gå et steg videre. I samarbeidet med MYKITA får vi se mer av hva som bor i Bernhard.

GTrunnlaget ble lagt i 2003 av en gruppe på fire mennesker - Philipp Haffmans, Harald Gottschling, Daniel Haffmans og Moritz Krueger. Berlin-baserte MYKITA har konstant flyttet på grensene når det gjelder innfatninger og solbriller. Ved hjelp av sine innovative og funksjonelle løsninger har de funnet en ny måte å lage briller på: enkle plugger, som gjør skruer overflødige, sammen med lette innfatninger i tynt metall som er brettet. Innfatningene fra MYKITA er håndlaget og passer godt til både solbriller og som vanlige korreksjonsbriller.

En prat med MYKITA

Bedre Syn satte oss ned med sjefsdesigner Philipp Haffmans og markedsansvarlig Xenia Deger fra MYKITA for en liten prat.

Bernhard Willhelm er en frodig type mens MYKITA er mer kjent for sine rene linjer. Hva er koblingen mellom dere?

Philipp Haffmans:
Akkurat som for Bernard Willhelm er ikke mitt fokus bare på brillemarkedet. Det er en stor verden der ute, og vi krysser alle grenser for å oppnå noe nytt. Det er først da det blir moro.

Hvordan fant dere ut at dere skulle gjøre noe sammen?

Xenia Deger:
Vi fikk faktisk en e-post fra Bernhard. Han lurte på om vi ville hjelpe han med briller til hans AW09 utstilling – som overraskende nok gikk av stabelen i Berlin og ikke i Paris hvor den normalt holder til. Vi var selvfølgelig ikke vanskelig å be. Bernhard er jo en veldig respektert designer som er godt kjent for arbeidet han gjør. Vi fikk tilsendt en pakke med noen forslag og et tema. 70-tallet og ski var noe som passet oss veldig godt, og vi gikk inn i en god kreativ periode. Fra da av har ting skjedd fort: vi gjorde klar prøvekolleksjonen på under 2 måneder.

Hva var det mest givende ved å jobbe med Bernhard Willhelm?

Philipp Haffmans: Arbeidet til Bernhard Willhelm og Jutta Kraus skiller seg fra resten av det tradisjonelle motesirkuset. I den verdenen er det absurde normalt. Det gjorde at vårt samarbeide føltes ukomplisert og enkelt. Endeløse diskusjoner om detaljer forekom ikke.

Hva var inspirasjonskilden til å lage FRANZ?

Oppbyggingen av en solbrille: Pilotbrillen FRANZ fra Mykita

Oppbyggingen av en solbrille: Pilotbrillen FRANZ fra Mykita

Philipp Haffmans: Det å stå på ski, skibakkens helter, slettenes utrettlige travere og skihoppere uten frykt. Vi så alt dette i vinter OL i Innsbruck i 1976 og brukte det som inspirasjon for Bernhard Willhelms kolleksjon for menn. Sistnevnte betyr ikke at kolleksjonen er utelukkende for å stå på ski med, men heller at Bernhard Willhelms løsninger har plass til flere forskjellige grener – innhold og stil. For å akkompagnere kolleksjonen hans ville han gjerne ha hjelp til å lage tre solbriller med speilglass. Resultatet er en trio av pilotbriller: FRANZ, SEPP og LUKE.  Navnet FRANZ er inspirert av den legendariske skimesteren Franz Klammer.

Kan dere fortelle oss mer om prosessen med å designe FRANZ?

Philipp Haffmans:
De rene linjene i designet er en konsekvens av moderne produksjonsmetoder. Før presisjonskutting med laser var mulig ble veldig mange av brillene seende klumpete ut. Med dagens teknologi kan vi lage en helt ny type design, og det vet vi å utnytte.

Dere får solglassene til FRANZ fra Carl Zeiss Vision. Hadde glassene noe å si for den kreative prosessen og det ferdige produktet? Dette er som høna og egget: tenkte dere på glasset da dere laget selve innfatningen, eller fant dere glasset og tenkte ”dette må vi designe noe pent til”?

Philipp Haffmans:
I denne kolleksjonen spiller glassene en viktig rolle. Slike speilglass lukker brukerens ansikt som en gardin, og det er faktisk noe vi liker. I det tidsrommet da Bernard Willhelm ringte oss vurderte vi faktisk å lage noe for å få speilglass tilbake i rampelyset. Da han foreslo vinter OL som tema var dette en perfekt anledning. Fjellet ga oss også andre ideer, som Reinhold Messner som klatret Mount Everest. På grunn av de ekstreme lysforholdene der oppe har speilglass i solbriller blitt en naturlig del av utstyret. En ting førte til en annen med pilotbriller med speilglass som resultat. Vi har forresten også laget en annen modell, ALOIS, som ser lik ut, men da med sprekere farger som grønn innfatning med brune speilglass.

FRANZ har greid det utrolige kunststykket å bli et ikon i filmen Sex and the City 2. Blant tusenvis av moteplagg som er med i filmen har FRANZ den ene fordelen alle ønsker seg: Sarah Jessica Parker bruker FRANZ på filmplakaten og i traileren. Hvordan endte FRANZ opp på Sarah Jessica Parkers nese? Tok Patricia Field, filmens kostymeansvarlige kontakt med dere eller var det en positiv overraskelse?

Xenia Deger: Vi fikk en e-post fra Warner Brother’s produksjonsavdeling som undret på om vi var villig til å levere noen solbriller til filmsettet. Sarah Jessica Parker bruker modellen vår HEATHER privat. Selvfølgelig var vi interessert i det! Vi sendte solbrillene som Sarah Jessica Parker bruker i filmen – og i den siste traileren. I tillegg har Patricia Field fått øynene opp for FRANZ og spurt om hun kan få dem i alle farger pluss en spesialfarge – sølv. Vi sendte det av gårde og på den første dagen med innspilling i september 09 så vi at FRANZ i gull var med i første scene. Bingo.

Philipp Haffmans: For å bygge opp karakteren Carrie for "Sex and the City 2"® hadde Patricia Fields et spesifikt bilde i hodet: hvitt og gull. Den hvite kjolen sammen med gullskoene, gullsmykke og altså våre FRANZ i gull gjør dette bildet komplett.

MYKITA har et friskt og spennende samarbeid på gang. Har dere noen nye prosjekter som dere vil fortelle oss om?


Xenia Deger:
Vi samarbeider gledelig med andre designere igjen. Som oftest gir dette oss nye ideer og fører gjerne til et flott resultat.  Sammen med Romain Kremer har vi nå utviklet en brille som er mer som en hjelm med små hull i stedet for solbrilleglass.

Philipp Haffmans: … og når mennesker som Lady Gaga ønsker å forkle seg med slike ting blir det bare ennå mer morosomt.

Relaterte artikler

Perfekt syn for alle som liker vintersport
Brillene speiler ens personlighet
Liten stilguide med stort perspektiv: Briller og mote – et uslåelig team
Tips for brillekjøpet: Slik finner du riktige briller
Gamle brilleglass i ny innfatning - er det mulig?
 

Vi bruker informasjonskapsler på denne nettsiden. Informasjonskapsler er små tekstfiler som nettstedet lagrer på din datamaskin. Informasjonskapsler er svært utbredt og hjelper å optimalisere fremstillingen av og forbedre nettsider. Ved å bruke våre sider samtykker du i dette. mer

OK