Opplever du rykninger i øynene?

Symptomer, årsaker, behandlinger og forebygging

Dog vanligvis ufarlig, kan rykninger plutselig oppstå og anses som høyst irriterende. Det leger omtaler som fascikulasjon er mer vanlig kjent som rykninger. BETTER VISION forklarer årsaken, hvordan øynene våre kan slappe av for å overkomme rykningene, og hva vi kan gjøre for å forebygge det.

Vi er fullt klar over at øyelokkene våres beveger seg regelmessig, og dekker øynene våre med tilstrekkelig tårefilm. Men om øyelokkene våre beveger seg raskt og uregelmessig, som om de flimrer, er det noe som ikke stemmer – og det finnes en rekke mulige årsaker. Vanligvis er det ingenting å bekymre seg for.

Symptomer:

Hvis du legger merke til rykninger i øynene dine trenger du ikke få panikk – faktisk er det bare ett øye som har rykninger. Rykninger kan ta på seg mange forskjellige former – du vil enten omtrent ikke merke det i det hele tatt, eller øvre og nedre lokk kan være helt ute av kontroll. Rykninger er vanligvis ufarlig, selv om det varer i flere dager.

Årsaker:

Rykninger utløses ofte av stress, nerver, angst, for mye koffein, trøtte øyne (f.eks. på grunn av jobb foran en skjerm, eller intensiv bruk av digitale enheter) høyt blodtrykk eller mangel på søvn. Alle disse faktorene belaster nervene våre og kan føre til ufrivillige muskelspasmer rundt øynene. For å være mer presis, nerveutløsninger fra ansiktsnervene (Nervus facialis) forårsaker spontane rykninger av øvre øyelokk (Musculus-levator-palperbrae-superioris) og nedre øyelokk (Musculus orbicularis oculi).

 

Mineralmangel, vanligvis knyttet til magnesium (hypomagnesemi), siteres ofte som en annen årsak. Magnesium er viktig for å sørge for at musklene og nervene kommuniserer godt. Ved mangel kan nervene sende feil signaler til musklene. I tillegg til rykninger kan det også føre til leggkramper. Magnesiummangel kommer ofte av at man spiser usunne eller ubalanserte måltid, men diaré og diett er også mulige årsaker. Kroppene våre trenger også noen ganger mer magnesium, for eksempel under svangerskap eller under trening. Diabetes, kronisk nyresykdom, cøliaki (glutenintoleranse) og alkoholmisbruk kan også føre til mangel på magnesium. Fastlegen din kan finne ut om du har magnesiummangel med en enkel blodprøve.

 

I sjeldne tilfeller kan rykninger forårsakes av infeksjoner, nevrologiske sykdommer, multippel sklerose eller hjernesvulst. Det kan også forårsakes av fremmedlegemer i øynene, konjunktivitt, øyebetennelse eller små lesjoner på hornhinnen, f.eks. etter du har satt inn kontaktlinsen feil. Hvis rykningene oppstår ved tegn til lammelse og språk- eller synslidelse, slik som at man ser dobbelt, bør man kontakte akuttlege umiddelbart da dette kan være tidlige tegn på hjerteinfarkt eller slag.

Behandling:

Bruk en klut dyppet i varmt vann for å lindre akutte symptomer. Plasser kluten på øyelokket i fem til ti minutter, varmen kan hvile musklene slik at rykningene stanser. En lignende effekt kan oppnås med geléfylte briller eller masker. Disse kan kjøpes på apotek eller på skjønnhetssalong eller helsebutikk, og kan brukes enten varme eller kalde. Forsiktig massasje av øyelokket kan også lindre symptomene. Hvis rykningene forårsakes av magnesiummangel, kan dette vanligvis fikses ved å spise mat som har rikelig med magnesium. Dette inkluderer peanøtter og hasselnøtter, spinat, solsikkefrø, hirsefrø, ris, bønner, havregryn og mineralvann med ekstra magnesium. Magnesiumtilskudd kan også rask lindre akutte rykninger.

 

Generelt sett, så lenge du ikke opplever rykninger regelmessig, trenger du ikke bekymre deg for behandling. I grunn trenger du bare å gå til lege om du lider av rykninger i flere uker, eller om det blir verre. I slike tilfeller er det anbefalt å oppsøke lege. En øyelege kan finne ut av om synshemminger er årsaken til rykningene. Hvis ubehandlet kan selv små synshemminger føre til overbelastning av øynene, som igjen kan føre til rykninger. Hvis du ikke kan få en time hos øyelegen raskt, kan også optikere utføre synstester for å finne ut om du lider av synshemminger. Hvis det ikke finnes noen bevis på synshemminger, bør du kontakte en nevrolog for å utelukke årsaker som hjernesvulst eller nerveskade.

ZEISS nettbaserte synstest Hvor godt ser du kontrast og farge? Sjekk synet ditt raskt og enkelt her!

Forebygging:

Rykninger kan unngås på en rekke måter – alt avhengig av årsaken. Hvis årsaken er stress, for mye koffein, usunt kosthold eller søvnmangel, kan dette forebygges ved å korrigere dette. Avslapningsteknikker kan hjelpe bekjempe fysisk eller mentalt stress. Dette kan gjøres på flere måter, f.eks. vi profesjonelle avslapningsøvelser, autogenisk trening, yoga, meditasjon, sport, mer søvn, høre på rolig musikk eller en lang gåtur. Massasje kan også hjelpe – enten på påvirket del av øyet, hodet eller ryggen. Hvis du bruker mye tid foran skjermer og digital belastning er årsaken til rykningene, kan databriller hjelpe forebygge det.

Min synsprofil Kartlegg dine personlige synsvaner nå og finn din personlige brilleglassløsning.
Finn en ZEISS-optiker nær deg

Liknende artikler

UV-beskyttelse og beskyttelse mot blending Hva er forskjellen?

06.jul.2018

Tags: Solbriller

Fordeler og ulemper ved UV-lys Hvorfor er det viktig? Hva er risikoene?

21.jun.2018

Tags: Solbriller

Hvilke solbriller er de rette for din favorittaktivitet? Det finnes perfekte solbriller til enhver anledning

29.mai.2018

Tags: Solbriller

V-beskyttelse i hverdagen Vindusruter, klær og briller – Hva blokkerer UV-lys? Hva gjør det ikke?

28.mai.2018

Tags: Solbriller

Liknende produkter