Arbeidsliv

Briller til piloter - perfekt syn også over skyene

Enten man er profesjonell eller amatør, så trenger piloter briller som gjør det mulig å se klart også i ekstreme lys- og værforhold.

16 oktober 2020
  • Briller til piloter - perfekt syn også over skyene

Briller for piloter har en krevende jobb: mer enn innenfor nesten alle andre bruksområder må de gi perfekt optimalisering av brukerens syn og kompensere for ekstreme synsforhold. For seiling, amatørpiloter, hang-gliding, paragliding og profesjonelle innen luftfart: BEDRE SYN med perfekte briller for piloter.

Piloter trenger briller som alltid garanterer godt syn, både på avstand og på nært hold. Dette er ingen enkel oppgave, ettersom sikt og lysforhold over skyene er ekstreme og kan skifte på et øyeblikks varsel. Piloter trenger å se objekter som tårn og lufttrafikk tydelig, samtidig som de skal kunne lese detaljer som cockpit-instrumenter perfekt, og oppfatte farger nøyaktig for å forstå signaler klart og korrekt.

Ideelle briller for piloter: fargede brilleglass med ZEISS Skylet®

Med Skylet® solbeskyttelsesglass har ZEISS utviklet en spesiell teknologi for disse strenge kravene som garanterer perfekt syn i alle høyder og lysforhold, for amantører så vel som for profesjonelle piloter. Skylet® solbeskyttelsesglass har 100% UV-beskyttelse, reduserer besværlig skarpt lys, og forbedrer også kontrastsynet i ekstreme lysforhold. Dette er ikke bare praktisk - det bidrar også veldig til større sikkerhet.

En variant som også passer godt for piloter er "fornøyelse"-varianten av Skylet®  solbeskyttelsesglass: Skylet® fornøyelse med 70 % lysreduksjon - de lyseste Skylet®brilleglassene med styrke og en estetisk tiltalende rødbrun farge. Disse presser høyest mulig fargekontrast ut av glassene ved medium lysstyrke - ideelle for disige lysforhold.

For dem som foretrekker mørkere farger anbefaler vi ZEISS Skylet "vei"-varianten med 80% farge i estetisk brunt - ideelle for sollys av medium styrke, som er typisk for en sentraleuropeisk sommer. Piloter bør imidlertid ikke bruke briller som er mørkere enn dette: for å unngå for stor svekkelse av evnen til å skille mellom farger, har det tyske luftfartstilsynet frarådet å bruke brilleglass med en fargetetthet som overstiger 85%.

Viktig: hvorfor piloter bør unngå briller med polarisasjonsfilter

Solbriller eller brilleglass med styrke og polarisasjonsfilter passer ikke for majoriteten av piloter. Slike filtre gir normalt beskyttelse mot refleksjoner, men de bør alltid unngås av piloter fordi den spesielle strukturen på mange skjermer i cockpit, kombinert med effekten av polariserende glass kan fort svekke pilotens syn, og noen ganger gjøre at man ikke ser forskjellige signaler i det hele tatt. Under noen værforhold kan enkelte fly være vanskelig å få visuelt øye på, eller de kan kun sees via sollyset som reflekteres fra flykroppen. Hvis denne refleksjonen i tillegg er blokkert av et polarisasjonsfilter i brillene, ser kanskje ikke piloten det andre flyet i det hele tatt, og en potensielt farlig situasjon kan oppstå... Avhengig av posisjonen til pilotens hode, kan i tillegg LCD skjermer (instrumenter, navigasjonsenheter etc.) være umulige å lese gjennom slike glass, eller rett og slett bli oppfattet som sorte overflater.

Perfekt for piloter: ZEISS brilleglass med fargeovergang

Når man velger solbriller bør piloter alltid se etter nøytrale glassfarger (ZEISS-optikeren hjelper deg gjerne gjennom det store utvalget av muligheter.) ZEISS Skylet® solbeskyttende glass er spesielt designet for tilfeller der det er ekstra viktig med høy kontrast og beskyttelse mot UV og skarpt lys. I slike tilfeller betyr "høy kontrast" at man er i stand til å skilne bedre mellom farger, slik at en grønn eng i det fjerne - klart og utvetydig - oppfattes som grønn. Dette gjør det også mulig for piloter å "lese" værforhold bedre, spesielt endringer i skyer. En hver forringelse av en pilots evne til å gjenkjenne farger blir som sådan i stor grad eliminert, slik at alle instrumentene kan leses perfekt og pålitelig ved bruk av ZEISS Skylet® "fornøyelse"- og "vei"-variantene.

Mange fargede solbriller eller briller med styrke som i hovedsak filtrerer den blå delen av lysspekteret, forringer denne fargeoppfattelsen. Dette er grunnen til at myndigheter som det tyske luftfartstilsynet klart advarer mot slike brilleglass. Imidlertid, for dem som allikevel setter pris på litt farge er ZEISS brilleglass med fargeovergang (gradient) en trygg variant som passer spesielt i fly. For eksempel kan øverste delen av glasset være farget mørkebrunt og den nederste delen i en lyser farge som gjør det lettere å lese instrumentene i cockpit. Briller med optimal lysreduksjon, en nøytral fargepalett og 100 % UV-beskyttelse, møter de strenge kravene til brilleglass som er satt av myndigheter og pilotorganisasjoner og gjelder for profesjonelle piloter.

Apropos: piloter bør unngå fototropiske eller selvfargende solbriller. Selvfargende solbriller trenger alltid noen sekunder på å justere seg i forhold til endringer i lys og UV-forhold.

Sikkerhet og komfortabelt syn med progressive glass

Før eller siden rammer det de fleste piloter som bruker briller: de kan ikke lenger se objekter på lang avstand og de som de som er nært med den samme skarpheten. For piloter er dette mer enn en ulempe - det innebærer også en mulig fare. Progressive glass er blitt prøvet og testet for å komme dette problemet til livs i fly-sammenheng. De er perfekt tilpasset brukeren - som en skreddersydd dress - og gir piloter sylskarpt syn, både for objekter på avstand (tårn og flytrafikk) og på nær avstand (f.eks. instrumentpanelet i cockpit og lister.)

Hva er viktig når man velger innfatning?

At de dekker helt rundt er viktig. Innfatninger som er gode for piloter inkluderer stiler som går et stykke rundt ansiktet, med buede glass: disse følger til dels ansiktsformen og gir effektiv demping av distraherende lysstreif som ellers ville truffet brukerens øyne fra siden eller bakfra. Brillestengene bør være tynne og ikke for langt i fra hodet, slik at pilotens hodetelefoner kan fungere godt. Som en grunnregel bør innfatninger for piloter være komfortable å ha på i lengre perioder, ikke for stramt mot hodet. Dette er enkelt å oppnå hvis du følger noen regler. De beste tipsene for et avslappet syn og perfekt tilpasning.

Tips: Hvis du tar hodetelefonene dine med til optikeren så kan de ta hensyn til størrelsen når de anbefaler den perfekte innfatningen. Hvis du virkelig vil være på den sikre siden, spør om du kan få låne innfatningen for å teste den ut. Din ZEISS-optiker hjelper deg gjerne.

Apropos:

Mange piloter fullfører brillene sine med en sterk finish på glassene, så som DuraVision® Platinum fra ZEISS for å beskytte dem mot riper og annen skade fra omgivelsene.

Image: i.stockphoto.com © Stacey Newman


Del denne artikkelen