10 tips for sunne øyne

Hvordan forhindre tørre øyne og øyeanstrengelse.

Våre øyne har aldri vært utsatt for så mye anstrengelse som nå. Vi bruker timer på å stirre på en dataskjem, smarttelefon og andre skjermer som gjør øynene trette og kan medføre at de blir tørre, såre, svir og det kan til og med føre til hodepine, vondt i nakken eller ryggen. Vår moderne livsstil har ført til at vi nesten ikke ser inn i horisonten, blunker ikke så mye som vi pleide å gjøre, og måltider har blitt til noe vi må prøve å få gjort når tiden tillater. Visste du at nærsynthet ser ut til å være koblet til arbeid på kort avstand? Dette er et tema som er studert av vitenskapsfolk og forskere over hele verden. Les videre for å finne ut hva du kan gjøre for å sikre at øynene dine forblir sunne. Her er våre 10 tips for sunne øyne, og for avslappet syn i alle aldre.

Tips 1: Blunk.

Vi vet nå at tørre øyne noen ganger kommer av at vi ikke blunker nok. Vi bruker timer på å stirre på skjermer - generelt er vi veldig fokuserte. Vi blunker ikke nok til å sikre at hornhinnen alltid får nok tårevæske og således blir beskyttet fra å tørke ut. Blunking er faktisk like automatisk som å puste. Vi åpner og lukker våre øyne omtrent 10 til 15 ganger i minuttet: dette er en refleks og det skjer raskt. Når vi jobber ved en skjerm eller leser, så konsentrerer vi oss så hardt at vi glemmer å blunke nok. Vi fortrenger det ubevisst, og det medfører at øynene tørker ut på få minutter. Den veldig tynne tårefilmen på øynene blir ujevn, inntil den til slutt sprekker. Synet vårt blir da sløret. Kroppen vår forsøker å kompensere for synsproblemer ved å stirre. Dette medfører ikke bare ubehag i øynene våre, det gjør oss også trette og kan til og med gi hodepine. Så hva kan vi gjøre? Pass på å blunke regelmessig mens du jobber ved å lukke øynene tett og åpne dem igjen. Dette aktiverer de fettavsondrende kanalene på kanten av øyelokkene. De fettavsondrende kanalene produserer et glatt sekret som blandes med væsken som produseres av tårekanalene og sikrer at sistnevnte ikke fordamper for raskt. Dette holder øynene dine fuktige.

Tips 2: Legg inn pauser for blunking.

20/20/20-regelen er en god målestokk for å sikre at du kikker på ting på avstand med regelmessige intervaller. Regelen er: Hvert tjuende minutt, fokuser på et punkt omtrent 20 meter borte i 20 sekunder. Dette er veldig enkelt å gjøre mens du er på jobb - og en god metode for å holde digital øyeanstrengelse i sjakk. Bare forestill deg at du tenker ...

Tips 2: Legg inn pauser for blunking.

Tips 3: Øynene dine trenger frisk luft.

På samme måte som resten av kroppen din trenger også øynene dine frisk luft. En spasertur kan hjelpe trøtte øyne til å slappe av. Om vinteren er mange kontorer godt oppvarmet, noe som tørker ut luften. Hvis du sitter foran en skjerm i lengre perioder, pass på at du husker å lufte ut i rommet. Større luftfuktighet innendørs er også fordelaktig: hvorfor ikke plassere skåler med vann her og der eller fuktige klær på radiatorene.

Tips 3: Øynene dine trenger frisk luft.

Tips 4: Øyne elsker grønnsaker.

Man pleide å si at å spise gulerøtter er god for øynene. Man pleide å tro at pigmentet i det gule området nær retinaen i øyet, altså pigmentet som forekommer i store mengder i macula - punktet med klarest syn i retinaen - er laget av betakaroten. I dag er vi kommet et steg lenger. Vi vet nå at pigmentet består av lutein og zeaxanthin. Absorbering av disse to substansene kan hjelpe med å forebygge makuladegenerasjon. Mat som er spesielt rikt på lutein er grønnkål, spinat, brokkoli, kinakål og hvitkål - kort sakt alle grønne grønnsaker. Vi vet også at utein og zeaxanthin er derivater av betakaroten, noe som betyr at å spise gulerøtter også er godt for øynene. Generelt kan man si at både kroppen og synet har godt av en sunn og balansert diett.

Tips 4: Øyne elsker grønnsaker.

Tips 5: Drikk masse vann og få nok søvn.

Å drikke mye væske er en god ide hvis du plages av tørre øyne. To til tre liter vann eller usukret te hver dag sikrer at øynene får den fuktigheten de trenger. Å få nok søvn hjelper også øynene å lade opp. Sju til åtte timers søvn hver natt er nok. Dette er en velkommen pause for folk som lider av anstrengte øyne. Viktig: Unngå å bli utsatt for det blå lyset som utsendes fra skjermer før du går til sengs. Blått lys forteller kroppen og øynene å holde seg våkne. Hva ville du synes om en romantisk middag med stearinlys? Lys hjelper til å regulere kroppens interne klokke og har dermed en bevist effekt på en persons sove-våken-syklus. Melatonin, som er ansett for å være et søvnhormon, spiller en sentral rolle i denne prosessen. Når du utsettes for blått lys vil spesielle reseptorer i øyet gi beskjed om at det skal utskilles mindre melatonin og holder deg dermed våken og på alerten. Reduserte nivåer av blått lys om kvelden betyr at det utskilles mer melatonin og gjør at du føler deg trett og faller i søvn.

Tips 6: Styr unna preserveringsmidler.

Når du bruker kosmetikk og øyedråper, prøv å bruke produkter uten konserveringsmidler. Din optiker, lege eller farmasøyt kan alle hjelpe med å velge de produktene som er riktige for deg.

Øyedråper må være bakteriefrie slik at de ikke medfører øyeinfeksjoner. Dette er grunnen til at øyedråper som inneholder mer enn én dose og allerede er åpnet aldri må brukes etter utløpsdato. Engangs-øyedråper er ofte det beste. Generelt virker bakteriefrie produkter bare så lengde de ikke brukes etter utløpsdatoen, og er grunnen til at du er best tjent med å kaste øyedråper som er gått ut på dato.

Tips 7: Øyemassasje.

Målrettet og forsiktig øyelokkmassasje kan gjøre underverker når det gjelder å øyelokk-kanalene i form. Dette vil sikre at de fungerer godt og produserer nok tårevæske til å holde øynene fuktige.

Hvert øye har rundt 70 øyelokk-kanaler, eller meibomske kjertler, som er fordelt på øvre og nedre øyelokk.
Hvert øye har rundt 70 øyelokk-kanaler, eller meibomske kjertler, som er fordelt på øvre og nedre øyelokk.

Her er hvordan du kan gi øyelokkene dine trening:

  1. Varm øynene slik at det tykke sekretet fra de meibomske kanalene blir til væske. Det kan du gjøre med en vaskeklut dyppet i varmet vann eller en gelemaske varmet opp til medium varme på en ovn (maks 60 grader). Deretter plasserer du det over øynene dine i 7-10 minutter og slapper av. Før du legger på masken, sjekk at den ikke er for varm ved å teste den på håndleddet.
  2. Da er det tid for øyelokkmassasje: forsiktige bevegelser vil hjelpe til å utskille sekretet fra de meibomske kanalene. Lukk øynene dine. Bruk forsiktig en finger til å trekke øvre øyelokk fra topp til bunn og fra bunn til topp, inntil du treffer punktet der øyelokkene møtes. Gjenta dette flere ganger. Til slutt masserer du øyelokkene ved å trekke dem innover mot nesen. 
  3. Etter massasjen, med øynene fortsatt lukket, skal du forsiktig rense øyelokkene fra utsiden og inn med en bomullspad dyppet i en øyerensevæske (øvre øyelokk fra topp til bunn, nedre øyelokk fra bunn og topp inntil du treffer punktet der øyelokkene møtes).  
Øyemassasje
Øyemassasje
Øyemassasje

Tips 8: Unngå trekk!

Frisk luft er godt for øynene - men hva du enn gjør, pass på at du unngår trekk fra lufkondisjonering eller vifter på steder som luftkondisjonerte rom og biler. Dette er en god måte å forskikre deg om at du ikke utvikler tørre øyner eller en øyeinfeksjon. Det er bedre å åpne vinduet av og til, eller gjøre rommet mørkt om sommeren slik at du ikke blir blendet av sollyset.

Tips 9: Forsiktig i solen!

På samme måte som huden må øynene beskyttes mot skadelige UV-stråler. UV-lys stresser øynene mye - ikke bare på solfylte dager men også når det er overskyet. UV-stråling kan ikke unngås. Derfor inneholder mange solkremer og fuktighetskremer UV-beskyttelse. Det som ikke er så innlysende er at øynene også må beskyttes mot skadelige UV-stråler. På samme måte som huden kan også øynene bli solbrente - og til og med ta varig skade på retinaen. I et verste-fall-scenario kan det resultere i andre problemer som Grå stær eller, til og med flere år senere, aldersrelatert makuladegenerasjon. Det er til og med mulig å utvikle kreft på øyelokkene og øyet som et resultat av intens eksponering for UV-stråler. Det er grunnen til at du bør forsikre deg om at brilleglass og solbriller har full UV-beskyttelse.

Tips 10: Velg alltid riktige brilleglass.

Nyt livet til fulle. Det inkluderer å ha et utmerket, godt syn. Pass på at du får sjekket øynene regelmessig hos din optiker eller øyelege, og velger brilleglass som passer til ditt behov. Det finnes passende linser for alle, uansett hva du har behov for. For eksempel når du kjører, eller forsikre deg om at du inntar riktig stilling når du arbeider eller driver din favorittsport.

Tips 10: Velg alltid riktige brilleglass.
ZEISS nettbaserte synstest Hvor godt ser du kontrast og farge? Sjekk synet ditt raskt og enkelt her!
Min synsprofil Kartlegg dine personlige synsvaner nå og finn din personlige brilleglassløsning.
Finn en ZEISS-optiker nær deg

Liknende artikler

UV-beskyttelse og beskyttelse mot blending Hva er forskjellen?

06.jul.2018

Tags: Solbriller

Fordeler og ulemper ved UV-lys Hvorfor er det viktig? Hva er risikoene?

21.jun.2018

Tags: Solbriller

Hvilke solbriller er de rette for din favorittaktivitet? Det finnes perfekte solbriller til enhver anledning

29.mai.2018

Tags: Solbriller

V-beskyttelse i hverdagen Vindusruter, klær og briller – Hva blokkerer UV-lys? Hva gjør det ikke?

28.mai.2018

Tags: Solbriller

Liknende produkter