Arbeidsliv

ZEISS redefinerer progressive glass!

Kravene som settes til synet vårt har økt fenomenalt de seneste årene. BEDRE SYN snakker med Laura Rocha om hvordan den nye ZEISS Progressive glass portfolio tar hensyn til disse utfordringene.

16 oktober 2019
  • Selvsikker kjekk, skjeggete mannlig advokat med trendy briller krysser gaten forbi moderne arkitekturbygninger med hovedkvarter i forretningsdistriktet i byen og skynder seg til et møte.

ZEISS glass design blir konstant optimalisert for å sikre at de fortsetter å møte de skiftende behov som stilles til våre øyne i den moderne verden. ZEISS lar ingenting tilfeldig: mange års erfaring med optikk, en stor database med tilbakemeldinger fra brillebrukere og spesielle innomhus teknologier, prosesser og progravareverktøy legger grunnlaget for å skape produkter som er presist tilpasset dagens behov. ZEISS garanterer at kun teknisk avanserte produkter og fullt testede teknologier når markedet. ZEISS har nå redefinert hele sin progressive portfolio og splittet den inn i fire ytelseskategorier. BEDRE SYN spurte Laura Rocha, Group Product Manager for progressive glass hos ZEISS om hva som gjør de nye progressive glassene så spesielle.

BEDRE SYN: Den helt nye ZEISS Progressive Portfolio var i lang tid under utvikling. Hvorfor var det nødvendig å redesigne alle ZEISS progressive glass i utgangspunktet?

Laura Rocha: Hvis vi ser omkring oss og bare stopper å tenke et øyeblikk, så ser vi raskt hvor mye livene våre har endret seg i løpet av de senere årene. Vår skarpere fokus på bildet vi overbringer og den økte digitaliseringen av vår hverdag er to gode eksempler. I dag er vi nesten helt avhengige av digitale enheter. Enten vi bruker desktop PC, labtops, nettbrett eller smartphones så er vi i konstant mobil kontakt med våre forretningspartnere, venner eller familie. Selv om moderne teknologier underholder oss og fasiliterer vår arbeidshverdag er det viktig å vite at de utsetter øynene våre for ytterligere belastning, som resulterer i tretthet og andre symptomer. Å konstant måtte flytte øynene våre fra nær til fjern og vice versa krever stor anstrengelse av øynene våre. De kan uheldigvis ikke utvikle seg i samme temop som den digitale verden og kan ikke bare "oppdateres" som et nettbrett! ZEISS, et ledende selskap på feltene innovasjon og teknologi, har introdusert sin nye Progressive Portfolio for å bedre møte behovene til brillebrukere i denne "nye" verdden og tilby dem et komfortabelt og stressfritt syn.

Laura Rocha - Group Product Manager for progressive glass hos ZEISS

I dag er vi nesten helt avhengige av digitale enheter. Enten vi bruker desktop PC, labtops, nettbrett eller smartphones så er vi i konstant mobil kontakt med våre forretningspartnere, venner eller familie.

Laura Rocha

Group Product Manager for progressive glass hos ZEISS

BEDRE SYN: Hva gjør ZEISS' progressive glass så spesielle samenlignet med andre merker? Hva er forskjellene?

Laura Rocha: Differensiering er nøkkelordet her. Sammenlignet med tidligere ZEISS glass og progressive glass fra andre fabrikanter, tar ikke designet på den nye ZEISS Progressive Portfolio kun hensyn til jevnt, naturlig syn på alle avstander. Vi har nå skjerpet vårt fokus på korte avstander. Dette dekker både den korte synsavstanden vi trenger for det daglige arbeidet vårt og for våre smartphones og nettbrett og standard leseavstand. Designet er optimalisert for å sikre dynamiske øyebevegelser fra nær til fjern og tilbake igjen. Du kan flytte rundt fritt uten noe tegn på tretthet eller svimmelhet. Dette er garantert med vår unike innovasjon: Digital Inside® Teknologi.

Og: Presisjonsteknologi gir en eksepsjonell balanse mellom et attraktivt utseende og ypperlig optikk for alle typer foreskrivninger. Vi bryr oss alle om hvordan andre ser oss, hvordan vi ser oss selv og hvor godt vi ser!

Mange faktorer, fra små detaljer og opp til komplekse teknologier, sikrer at ZEISS progressive glass er unike. Ikke bare fordi de tilbyr fordelene som allerede nevnt, men også fordi glassene passer i en hvilken som helst innfatning. Som vi alle vet så endrer motetrender seg stadig hurtigere. Den spesielle kjennetegnet for progressive glass er at brukeren får et komfortabelt syn på tvers av alle synsavstander. Dette kan imidlertid endre seg hvis han eller hun kjøper en ny innfatning. Inntil nå har optikere møtt utfordringen med å finne en balanse mellom de "gamle" tilvante progressive glassene og de nye glassene i den nye innfatningen, for å minimalisere svekkelse i brukerens visuelle kvalitet og komfort.

Den verdensledende og innovative Adaptation Control™ teknologien utviklet av oss (Link Plus) gir optikeren mulighet for å ta hensyn til både brukerens tidligere visuelle vaner og den nye foreskrivningen når nærsonen skal posisjoneres. Dette forebygger forringelse av nærsynet hvis brukeren krever høyere styrke. Resultatet: rask, enkel tilpasning!

Videre, FrameFit+® teknologien (Link Plus) gjør det enklere å konfigurere synssonene på progressive glass for uvanlige former på innfatningen, for eksempel pilotbrillene som er på moten for tiden. Moteriktige former på innfatningene og progressive glass - en uforenlig konflikt? Ikke nå lenger!

BEDRE SYN: Hvordan har behovene til brukere av progressive glass endret seg?

Laura Rocha: Vi krever mer og mer fra glassene våre. For bare få år siden ville vi aldri en gang ha drømt om noen av de utfordringene vi nå møter i hverdagslivet vårt. Vi arbeider med nærsonen for å innlemme den stadig kortere avstandene som kreves av enehter som smartphones og nettbrett (omtrent 35 cm). Dette krever mer anstrengelse for øynene våre. Vi vil alle ha et klart syn til en hver tid, også når vi er nødt til å konstant flytte øynene våre fra en distanse til en annen. Dette medfører en anstrengelse for øynene våre. Vi ønsker å være dynamiske, og vil ikke at våre progressive glass skal bli en hindring. Vi ønser å se godt ut og se godt, uavhengig av hvilken foreskrivning vi trenger. Individualisering og tilpasning til brukerens livsstil blir mer og mer relevant. Hver av oss er unik, og vi har alle våre helt personlige behov.

ZEISS teknologier

Precision Pure

Precision Plus

Precision Superb

Individual 2

Optimert for øynene

Optimert for øynene + innfatningen

Optimert for øynene + innfatningen + ansiktet

Optimert for øynene + innfatningen + ansiktet + de daglige aktivitetene

IndividualFit® Technology

Luminance Design®  Technology

FaceFit Technology

Adaptation Control Technology

FrameFit®+ Technology

Digital Inside® Technology

Precision Technology

BEDRE SYN: Hvilken rolle spiller mote i forhold til progressive glass?

Laura Rocha: Den kosmetiske faktoren er veldig viktig - ikke bare i valg av innfatning, men også i utviklingen av glass. Vi hos ZEISS ser alltid etter den perfekte match mellom innfatningen, glassene og brukerens synskvalitet. Derfor er Presisjonsteknologi så viktig og grunnen til at det er en standard egenskap ved alle nye progressive glass. Denne teknologien gir den perfekte balansen mellom glassets kosmetiske egenskaper og den visuelle kvaliteten som brukeren opplever - for alle styrker glass.

Vi nyter en høy grad av frihet i våre hverdagsliv for tiden. Så hvorfor skulle vi akseptere kompromisser i vår livsstyle - eller in hvordan vi framstår?

BEDRE SYN: Mange folk skygger fortsatt unna i forhold til å kjøpe sine første briller med progressive glass. De tror at de vil ha problemer med å venne seg til dem. Hvilke råd vil du gi til disse folkene?

Laura Rocha:  De nye progressive glassene gjør dette til en ting fra fortiden. Det har blitt gjort enorm framgang i de teknologiene som brukes for utvikling og produksjon av brilleglass. Optikere trenger ikke lenger si til pasientene sine: "Du må bruke litt tid på å bli vant til dem først." Psykologiske parametre og visuelle vaner spiller en viktig rolle i utviklingen av moderne glass. Dette gjør tilpasning enklere og raskere.

Et enkelt eksempel: For aller første gang er det introdusert en todelt nærsyn sone som passer for både analog og digital bruk og tilbyr brukeren ikke bare komfortabelt syn på nær avstand, men gir også optimal nakke- og ryggpositur når man bruker nettbrett, smartphones, desktop PC'er etc.

Psykologiske parametre og visuelle vaner spiller en viktig rolle i utviklingen av moderne glass. Dette gjør tilpasning enklere og raskere.

Laura Rocha

Group Product Manager for progressive glass hos ZEISS

BEDRE SYN: La oss gå videre til IndividualFit™ teknologien and Luminance Design™ teknologien: hva er hemmeligheten bak disse to teknologiene, og hvorfor kan disse gi et høyere nivå av individualisering? Hvilken type brukere retter disse teknologiene seg mot?

Laura Rocha:  Hemmeligheten finnes i oss selv. Det kan høres veldig mystisk ut, men det gjør det ikke mindre sant. Sannheten i saken er at begge teknologiene er basert på vår egen personlige "virkelighet". Luminance Design™ teknologien tar høyde for den faktiske diameteren på pupillen til brukeren, noe som varierer fra én person til en annen, mens IndividualFit™ teknologien tar høyde for brukerens synsprofil og hans eller hennes hovedområde for aktivitet.

Designprosessen inkluderer pupilldiameteren, eller lysinnfallet på retinaen. Hvis en enkelt stråle av lys brukes til dette formålet blir resultatet en liten eller null diameter. La oss gå ett steg videre. Luminance Design™ teknologien bruker en gjennomstnittlig diameter op 3,3 mm eller, med andre ord, lysinnfall på retinaen måler 3,3 mm i diameter. Dette er mye nærmere virkeligheten, er det ikke? For å kalkulere denne diameteren bruker vi både den pupilldiameteren som er typisk for brukerens alder og de lysforhold som vanligvis er der han eller hun har sin hovedaktivitet. Resultatet er en jevn overgang fra uklare (udefinert av optiske grunner) soner av de progressive glassene til områder som gir klart syn. Dette betyr "svøm" for brukeren når de flytter øynene fra den ene siden av glasset til den andre , eller når de flytter seg rundt. Sist men ikke minst: Brukerens visuelle prestasjonsevne er forbedret i dårlig lys og innendørs når pupillene er utvidet.

BEDRE SYN: Det er helt fantastisk hva som inngår i produksjonen av progressive glass. Men hvorfor er brukerens hovedaktivitet så viktig i produksjonen av progressive glass?

Laura Rocha: Vi har alle forskjellige visuelle behov - spesielt på arbeid og når vi driver med hobbyen vår. Dette er hvor hemmeligheten med IndividualFit™ teknologien kommer inn. Dette gjør at individualiseringen av de visuelle sonene er overens med brukerens visuelle vaner. Ett eksempel: Eneggede tvillinger har alt felles - inkludert sitt DNA! Betyr det at de begge trenger akkurat den samme typen progressive glass, selv om den ene arbeider som politimann og den andre som forfatter? Svaret er ja. Med ZEISS er dette mulig. Bortsett fra muligheten for litt forskjellige styrker kan synssonene på Individual 2 glassene fra ZEISS optimaliseres for forskjellige synsbehov avhengig av yrket deres. Forfatterens nærsone ville blitt øket med 30 %, og politimannens mellomsone (eller progresjonssone) vil bli øket med opp til 28 %. På denne måten får begge en optimale progressive glass designet for det daglige arbeidet deres.

BEDRE SYN: Hvilken av de nye teknologiene for progressive glass er mest interessant for deg personlig?

Laura Rocha:  Jeg er virkelig glad for at du spurte meg om det! Den nye Progressive Portfolio fra ZEISS tilfredsstiller kravene til alle brukere. Vi er alle unike, og hver av os har sine egne personlige krav. Av den grunn kan jeg ikke nevne én teknologi spesielt. Det jeg imidlertid vil understreke er hvor geniale og allikevel enkle de nye ZEISS progressive glassene virkelig er. Disse glassene har blitt testet med virkelige mennesker, er lette å forstå, gjør optikerens arbeid enklere og overgår en hver brukers forventninger.

Dette er bare begynnelsen på en revolusjon på feltet progressive glass.

Laura Rocha

Group Product Manager for progressive glass hos ZEISS

BEDRE SYN: La oss se ti år fram... Vil progressive glass fortsette å utvikle seg, eller dette så langt vi kommer med hensyn til produksjonsmuligheter.

Laura Rocha: Så langt vi kommer? På ingen måte! Dette er bare begynnelsen på en revolusjon på feltet progressive glass. Du forstår nok at jeg ikke kan gi deg en forsmak på kommende innovasjoner. Når alt kommer til alt, så er det hyggelig å kunne overraske folk. Og ZEISS vil overraske alle, det kan jeg love deg.
Har jeg vekket appetitten din på mer?

BEDRE SYN: Definitivt!

Laura Rocha:  Det er én ting til jeg har lyst til å si:
I løpet av intervjuet spurte du meg om hemmeligheten bak den nye teknologien for progressive glass fra ZEISS. Takket være det fremragende globale samarbeidet innen ZEISS' utviklingsteam vil det bli virkelig vanskelig å kopiere den nye Progressive Portfolio. Dette ville aldri ha vært mulig uten den dedikasjonen og prestasjonen til alle ansatte fra forskjellige land, som har beriket utviklingen med sine idéer og sin ekspertise. Dette var ikke en idé fra en enkelt avdeling, men resultatet av mange individuelle personer som har jobbet som et team i selskapet. La meg bare nevne noen: David Sinnott vekket vår interesse for det enorme potensialet dette prosjektet hadde, og det var Claude Labeeuw (USA) som satte i gang utviklingen av Inside Digital teknologien. Markedsavdelingen har lykkes i markedsføringen av portfolioen på en klar og forståelig måte, med hjelp fra ikonene. Kravene og tilbakemeldingene fra våre franske og spanske kollegaer førte senere til utviklingen av appen for optikere om progressive glass. Og selvfølgelig vil jeg også nevne den utrettelige innsatsen fra våre forskere og ingeniører på området teknisk utvikling. Og takk også til Manuela Weinreich som, i sin rolle som Product Manager, forente alle delene av prosjektet til et samstemt hele og holdt alt i fokus hele tiden. Dette la det perfekte grunnlaget for Christoph Winter, Anke Hensler og meg selv for å implementere prosjektlanseringen land for land.


Del denne artikkelen